Sunday, December 8, 2013

Bajet untuk Petunangan. (PROJEK 31.03.13) SIRI 2


Kali ni aku nak share tentang mekap. Ok,. Actually aku mekap sendiri saja. But actually it was not as beautiful as it shown in the picture I uploaded.hahhaha.. Itu aku mekap saja. Nak buat macam mana. Kena edit la sikit2 baru lawo sikit. Kalau siapa ada DSLR korang boleh edit dengan lebih mudah sebab kalau edit nak zoom atau edit resolution ia lebih mudah berbanding kamera biasa. Kau tak pandai ambil angle pun tak apa. Janji jangan bergegar sudah. Tapi aku syor kan supaya korang belajar ambil angle yang betul.

Ini aku nak share sikit sebelum pertunangan. Perkara yang patut diingatkan adalah perbincangan antara kedua keluarga sangatlah penting sebelum majlis tu bermula. Ini adalah pengalaman aku sendiri. Bagi aku,.aku lebih suka untuk clearkan semua perkara sebelum majlis itu bermula bagi mengelakkan sebarang perkara yang tidak diingini daripada berlaku. But,. It depends on person lah. Kalau aku lebih suka pada jalan selamat sebab kedua family belum pernah bertemu lagi..asalnya nak buat risik dulu baru tunang.. tapi biasalah orang tua..nk mudah aje. Hoho XOXO…
Ini step aku.

1.     Bincang dengan si dia dengan teliti. Apa yang kau kena cakap dengan mak apak kau. Apa yang aku kena cakap ngan mak apak aku. So, masing2 kena bincang dengan detail dengan family masing2.

2.  Kemudian pihak lelaki akan call pihak perempuan bincang apa yang patut. Sembang ke apa2 sajalah termasuk bila nak datang, berapa orang nak datang, siapa nak dtg dll. Depends lah…

3.    Bila semua dah on. Tarikh dah ada,.mulakan projek mencari barang hantaran dan cincin. Tapi jangan lupa, bila bersembang dengan keluarga masing2 please put the lowest expectation pada keluarga si dia. Dan juga kita. Supaya masing2 tak terkejut sangat bila bertembung dengan keluarga masing2. Tapi ianya mudah kalau kedua keluarga saling kenal sebelum majlis tunang,

4.       Bila semua dah ready, kena ready duit lah untuk majlis tu.



Majlis aku selepas zohor tapi si dia sampai awal pulak. Kelam kabut aku nak mekap apa semua. Nasiblah dipermudahkan semua urusan. Selepas orang tua berbincang apa semua, bacaan doa, kau akan dipanggil untuk sarung cincin. Bagi yang ada pelamin, bolehlah feel pengantin sekejap. Hehe. Ketaq kaki lutut aku time tu. Dah sarung cincin, ambil gambar sikit2. Pastu dah boleh makan. Sambil makan sambil sembang. Kemudian beransur pulang. It was too easy if he/she was really your partner and meant to be together. Then, just prepared yourself untuk hadapi dugaan alam pertunangan. Yang penting jaga adap bertunang. INGAT..! bertunang ok. Belum berkahwin. Jadi tak boleh gatai2 lagi eh…Belum sah jadi laki bini lagi bedah oi.


MEKAP

Nak tahan pakai kroylan. Memang tahan lama. Aku ceduk sikit kawan aku punya. Pastu rajin buat research untuk mekap yang cute , cantik dan menawan. Tebal pun tak apa. Cantik dalam gambar.

GAMBAR.
Kamera biasa pun boleh. Kau editlah pakai photo make up editor nanti. Terus muka macam artis uollss… Edit semua gambar dan pergi cuci. Beli album satu RM15 kat maydin. Cantik., tapi advantage bagi yang ada DSLR. Tak pandai ambil tak apa. Jangan kelam atau gelap dan jangan bergegar. Atau kau nyesal bila tak boleh previous masa.


Anything just keeps calm and relaxes. Jangan fikir mendalam sangat. Everything just let it goes by wind. Insyaallah dipermudahkan urusan. 

No comments: